Søgefelt

Primære faneblade

    En leder i gulvhøjde

    Landsformandens blog

    En leder i gulvhøjde

    9. februar 2016 - 11:48

    Lige så nemt det er at nævne det negative ved dårlige ledere og dårlig ledelse, lige så vanskeligt er det at sætte ord på, hvad en god leder og god ledelse er. Der er skrevet mange og tykke bøger om emnet, men alene mængden af ledelseslitteratur er et signal om, at emnet er svært at få styr på.

    Endnu sværere er det i praksis, hvor lederne på de lavere niveauer i organisationen risikerer at ende på ”øretævernes holdeplads”, i en klemme mellem topledelsens krav og hvordan de skal føres ud i livet hos medarbejderne.

    For mig handler god ledelse om at skabe muligheder for medarbejderne, så de kan udvikle sig i jobbet og være klædt på til både dagens og fremtidens udfordringer. Medarbejdernes succes er også lederens succes, og god indsigt i situationen ”på gulvet”, forståelse for medarbejdernes hverdag og udfordringer samt evnen til at kommunikere på alle niveauer, er vigtige værktøjer hos den gode leder. Samtidig arbejder den gode leder for fælleskabet, og ikke kun for resultater i egen afdeling.

    Nøgleordet er for mig ”tillid”. Lederen skal have tillid til dem, som hun eller han er leder for. Lederen skal vise sin tillid for kun på den måde kan man gøre sig fortjent til tillid også den anden vej – til gensidig tillid. Når den er til stede har lederen skabt grundlaget for god ledelse – og grundlaget for, at medarbejderne i høj grad kan lede sig selv i hverdagen.

    Tillid opbygges ved at lederen har tillid til medarbejdernes selvstændige ageren og evne til at træffe de rette beslutninger. Samtidig skal medarbejderne erfare, at de kan stole fuldt og helt på deres leder og på at lederen vil stå bag dem og bakke dem op, også når de har truffet en forkert beslutning.

    Tillid mellem leder og medarbejdere skaber en tættere relation og dermed er der større sandsynlighed for, at kommunikationen glider bedre, aftaler bliver overholdt og engagementet vokser.

    Vi har nok mange forskellige ønsker til ledere og ledelse. Mit personlige ønske til en leder er nærvær og tilstedeværelse, kendskab til hvad der sker hos medarbejderne, viden om hvad netop jeg arbejder med og dermed mulighed for at guide mig med løsninger – kort sagt en leder, der interessere sig for mit arbejde. Jeg har ikke noget imod at lederen tilmed kender min private situation, og uden at snage holder sig ajour og viser interesse. Og sidst, men bestemt ikke mindst, så skal min ”drømmeleder” skabe plads og rum til mig, uden at gå på kompromis med fællesskabet i gruppen.

    Som så meget andet, så starter god ledelse også oppefra – hos topledelsen. En god topchef kan gøre forskel hele vejen ned gennem organisationen, og heldigvis har vi mange gode topchefer i selskaberne. De har tilmed en stadig større forståelse for, at trivsel og tillid skaber glade og produktive medarbejdere, og eksperimenterer med organisationsformer og bonusløsninger, der støtter op om det.

    Den gode leder medvirker til trivsel, engagerede medarbejdere og bundlinje. Med andre ord er god ledelse en win-win-win situation for både kunder, selskab og ikke mindst for medarbejderne.

    Venlig hilsen

    Charlotte Hougaard

    25. oktober 2017 - Odeon, Odeons Kvarter, 5000 Odense C

    I dette foredrag giver tech-ekspert David Guldager et fornyende og morsomt indblik i den...

    23. oktober - 19. december 2017 - Forsikringsakademiet, Rungsted Strandvej 107, 2960 Rungsted Kyst

    24. - 25. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Fondens Hus, Otto Mønstedsgade 5, 1571 København V

    25. oktober 2017 - FTF København, Niels Hemmingsens Gade 12, 1153 København

    25. oktober 2017 - Tryg, Sommervej 31C, 8210 Aarhus V

    26. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Otto Mønsteds Gade 5 - lokale 3.5