Søgefelt

Primære faneblade

    Rådgivning via nettet – også på vej til dig

    Landsformandens blog

    Rådgivning via nettet – også på vej til dig

    14. november 2013 - 14:06

    Bip – jeg er din skadesbehandler, hvad kan jeg hjælpe dig med?

    I de seneste dage har Jyllandsposten og nogle af vores branchemedier haft artikler om, hvordan pensionsselskaberne er begyndt at rådgive kunder via internettet. Endnu ikke via tovejs-videoforbindelse, men hvor man snakker sammen via telefonen og så samtidig ser sine policer, dækninger, dokumenter etc. på skærmen. Rådgiverne sidder ved deres skrivebord i selskabet, og kunderne hjemme eller på arbejdspladsen. Nemt og effektivt – og uden stress, hvis man spørger kunderne. Faktisk siger kunderne, at de er mere tilfredse med denne fjernrådgivning end med personlige møder.

    I forsikring har vi talt digitalisering i mange år, og set stadig flere af vores processer blive digitaliseret på den ene eller anden måde. Nogle er måske allerede startet, men ellers varer det sikkert ikke længe før også skadesforsikring og andre områder åbner for dialog med kunderne via nettet.

    Nu kan man mene, at kunderådgivning og sagsbehandling er nogenlunde ens, hvad enten den sker gennem telefon og personlige betjening eller via nettet. Der er dog ingen tvivl om, at det kræver træning, tilvænning og rutine, før internet-rådgivning bliver lige så afslappet og naturlig, som et personligt møde eller en snak på telefonen.

    Og kommunikationen via nettet er blot endnu et skridt i digitaliseringen, som hen ad vejen vil overtage en meget stor del af kundekontakten og sagsbehandlingen. Meget kan automatiseres, men der er altid sager og situationer, som skal håndteres af mennesker. Det bliver uden tvivl de vanskelige sager – dem, som ikke lige passer ind i regler og rutiner.

    Derfor skal branchen have fokus på at øge kompetencerne inden for salg, rådgivning, kundeservice, konflikthåndtering og lignende, for det er områder, der kun vanskeligt kan overtages af de digitale systemer. DFL's overenskomst sikrer dig ret til at vedligeholde og udvikle dine kompetencer, og det skal du tage imod – så meget, du kan få. De rette kompetencer kan mere end noget andet sikre din tryghed og udvikling i jobbet.

     

    Baggrund: Artikel i Jyllandsposten 9. november 2013: ”Jeg ved ikke, hvordan min rådgiver ser ud” Artikel i Jyllandsposten 9. november 2013: ”Rådgivningen rykker over på nettet” Samme artikler kan læses i nyhedsbrevet FinansWatch.

    25. oktober 2017 - Odeon, Odeons Kvarter, 5000 Odense C

    I dette foredrag giver tech-ekspert David Guldager et fornyende og morsomt indblik i den...

    23. oktober - 19. december 2017 - Forsikringsakademiet, Rungsted Strandvej 107, 2960 Rungsted Kyst

    24. - 25. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Fondens Hus, Otto Mønstedsgade 5, 1571 København V

    25. oktober 2017 - FTF København, Niels Hemmingsens Gade 12, 1153 København

    25. oktober 2017 - Tryg, Sommervej 31C, 8210 Aarhus V

    26. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Otto Mønsteds Gade 5 - lokale 3.5