Søgefelt

Primære faneblade

    På tide branchen vågner op

    Forsikringsbranchen er stærkt konservativ og vil blive straffet hårdt, hvis der ikke findes nye forretningsveje, advarer fremtidsforsker Lasse Jonasson.

    Af Birgitte Aabo, journalist

    100 år med stort set samme forretningsmodel kan ramme forsikringsbranchen i nakken i nær fremtid, vurderer Lasse Jonasson, der har arbejdet mange år i den finansielle branche, og nu er tilknyttet Instituttet for Fremtidsforskning.

    ”Forsikringsbranchen kan blive hårdt ramt, for den er stærkt konservativ og følger en historisk forretningsmodel. Man er ikke vant til at ændre på de grundlæggende serviceydelser, men det bliver bydende nødvendigt fremover.”

    Han peger på, at mens amerikanske forsikringsselskaber typisk tilbagebetaler over 100 procent af præmieindtægten til kunderne, er tallet herhjemme omkring 90 procent.

    ”Det kan lade sig gøre at betale mere end præmierne tilbage, fordi der er forskydning mellem indbetaling og udbetaling. Det viser også, at der er hård konkurrence i USA, mens man herhjemme i høj grad har kunnet passe sig selv. Branchen har levet lukrativt og draget fordel af, at markedet er så lille og beskyttet lovgivningsmæssigt, at det ikke har haft konkurrence af store udenlandske spillere. Det er en stakket frist, som globaliseringen vil sætte punktum for.”

    InsurTech kommer

    Fremtidsforskeren er overbevist om, at forsikringsbranchen vil blive presset af ny teknologi, på samme måde som bankerne allerede oplever:

    ”Ligesom Fintech udfordrer bankerne, hører vi nu om InsurTech. Når der begynder at være begreber for det, er det udtryk for, at der er en teknologisk bevægelse i gang, som vil stille lettere løsninger til rådighed - som tilbydes udenom den traditionelle forsikringsbranche.”

    Og forsikringsbranchen skal ikke varme sig for meget ved, at de har indsigt i forsikringstagerens skadeshistorik, for den viden kan andre også få. Formentlig kan de endda danne sig et mere retvisende billede af den enkelte kunde.

    ”Google investerer meget på forsikringsområdet i øjeblikket, og andre store spillere gør det samme. Det gør de, fordi de tror på, at der er noget at komme efter i nær fremtid. I det øjeblik, du som forsikringstager f.eks. kan vælge at dele dine oplysninger på sociale medier med dem, du tegner forsikring hos, sker der noget. Unge under 30 år er ikke specielt bekymrede over at dele deres personlige oplysninger og ikke uvillige til at lade sig overvåge, hvis de får noget igen – eksempelvis i form af en billigere forsikring.”

    I USA er det allerede muligt at få en billigere bilforsikring, hvis man er villig til at køre rundt med en tracer, der måler om fartgrænse og andre færdselsregler bliver overholdt. Med udviklingen inden for IoT - Internet of Things - med utallige forbundne sensorer, vil det være muligt at sikre indsigt i forsikringskundernes adfærd på et hidtil uset niveau. Den, der forstår at udnytte data til at opnå denne indsigt, vil få en enorm konkurrencefordel.

    ”Som udviklingen ser ud lige nu, har jeg meget svært ved at se forsikringsselskaberne vinde den kamp, med mindre de for alvor begynder at investere i ny teknologi og partnerskaber.”

    Mindre marked

    Ud over øget konkurrence, bliver der færre kunder at bejle til:

    ”Forsikringsmarkedet, som vi kender det i dag, kommer til at skrumpe. Det er uundgåeligt, blandt andet på grund af deleøkonomi og mere udbredt leasing af alt fra biler til mobiler, hvor forsikring er en del af pakken. Det betyder, at forsikringsbranchen kan blive tvunget et skridt bagud i kæden og eksempelvis må nøjes med at forsikre de helt store skader på en bilflåde for et firma, der leaser biler ud, i stedet for samtlige småskader hos den enkelte ejer. Vi får også selvkørende biler, og dermed meget færre skader. Der er ingen tvivl om, at forsikringsbranchen bliver sat under enormt pres.”

    Lasse Jonasson har ikke fornemmelse af, at der for alvor bliver taget aktion på det fremtidsscenarie, der venter:

    ”Under alle omstændigheder bliver det en hård nød at knække, at markedet simpelthen bliver mindre fremover. Man er nødt til at tænke i andre forretningsmodeller – hvorfor eksempelvis ikke tilbyde at forebygge? Det ser man også i USA – eksempelvis tilbydes sensorer, der kan overvåge huset og værne mod brand og indbrud.”

    Der tilbydes også sundhedsforsikringer, der samtidig forebygger og hjælper kunden med at være sund:

    ”Det er ulig mere interessant for mig at købe en sundhedsforsikring, hvis jeg samtidig får tilbud, der kan hjælpe med at holde mig rask, i form af apps og lignende - jeg vil hellere have noget for mine penge med det samme end vente, til jeg ligger dødssyg i sengen. I det hele taget bliver forsikring en stadig mere integreret del af andre tilbud og produkter, så det er nødvendigt at tænke nyt, hvis man vil være med i markedet.”

     


    Lasse Jonasson

    Lasse Jonasson har tidligere arbejdet med strategisk, operationel og finansiel risikostyring og teknologianvendelse i den finansielle branche. Han har bred erfaring med at understøtte den strategiske beslutningsproces hos større virksomheder herunder ATP, Credit Agricole og NETS.

    Lasse Jonasson er ledende medarbejder rådgiver og fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning (IFF) og beskæftiger sig primært med rådgivning af store selskaber om scenarie planlægning, strategisk risikostyring og modstandsdygtighed baseret på CIFS megatrends.

     

    Tidligere publiceret i Forsikring 5-2016

    25. oktober 2017 - Odeon, Odeons Kvarter, 5000 Odense C

    I dette foredrag giver tech-ekspert David Guldager et fornyende og morsomt indblik i den...

    23. oktober - 19. december 2017 - Forsikringsakademiet, Rungsted Strandvej 107, 2960 Rungsted Kyst

    24. - 25. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Fondens Hus, Otto Mønstedsgade 5, 1571 København V

    25. oktober 2017 - FTF København, Niels Hemmingsens Gade 12, 1153 København

    25. oktober 2017 - Tryg, Sommervej 31C, 8210 Aarhus V

    26. oktober 2017 - Forsikringsforbundet, Otto Mønsteds Gade 5 - lokale 3.5